Gluten- och mjölkfri pizza

Jag har varit glutenfri i ett antal år nu, och det jag saknar mest är faktiskt “snabbmat”. Pizza. Det finns ingen bra glutenfri färdigvariant. Men nu! Jag har lyckats göra en glutenfri pizza där botten faktiskt smakar vanligt bröd! Eftersom den blev så pass god tänkte jag att någon mer kan ha glädje av den här upptäckten. Det har krävts en hel del trixande för att komma fram hit, nämligen. Och det är en mänsklig rättighet att få äta god pizza även om man inte tål gluten. 🙂

Först och främst, lite allmänna glutenfria bakningstips: glöm allt om hur man “ska” baka. Att baka med glutenfria mjöler kräver helt andra saker och ser helt annorlunda ut. Till exempel är det nästan omöjligt att få ihop en bra och smidig glutenfri deg. Man klarar sig bättre med att tänka smet, som när man bakar kaka. Då blir slutresultatet mest likt vanligt bröd.

En annan sak är att de färdiga glutenfria mixerna som finns enligt mig inte är bra nog. Det blir helt enkelt varken särskilt bra konsistens eller smak. Alltså blandar jag mitt eget mjöl när jag ska baka. Jag vill inte ha vetestärkelse i mina mjöler utan blandar mjöl av flera olika naturligt glutenfria mjöler. Då får jag ett mjöl som varken smakar något särskilt och kan kombinera de olika egenskaper mjölerna har – det vill säga, det blir så nära vetemjöl man kan komma utan att baka med riktigt vetemjöl. Är ni med?

Naturligt glutenfria mjöler blir vanligare i matbutikerna, men jag handlar oftast mina i asiatiska butiker. Där är de billiga och urvalet är större. Xanthangummi är ett bindemedel som finns att köpa på hälsokosten eller på nätet. Och om ni inte själva orkar prova er fram kommer här min bästa pizzadeg hittills. Jag gjorde den mjölkfri eftersom jag är laktosintolerant dessutom, men vill man ha vanlig mjölk är det förstås bara att köra på med det istället.

Till degen använde jag:

  • 2 dl tapiokamjöl
  • 1,5 dl vitt rismjöl
  • 1 dl kikärtsmjöl
  • 1 dl durramjöl (går att byta mot rent havremjöl)
  • 1 tsk xanthangummi
  • 1 tsk salt
  • 1,5 dl rismjölk
  • 1¼ dl vatten
  • 2¼ tsk torrjäst
  • 2 tsk socker
  • 2 äggvitor
  • 2 msk olivolja

Blanda alla mjöler med salt och xanthangummi. Värm mjölk och vatten till fingervarmt och rör ner jästen och sockret. Vispa äggvitan skummig. Rör sedan samman mjöl, jästblandning, ägg och olja. Det bästa är att köra den i matberedare i några minuter, gärna fem. Vispar man för hand krävs vispande i minst tio minuter eller ännu lite mer. Det ska bli en tjock, slät smet. Spänn lite plastfolie över bunken och låt jäsa ca 20 minuter. Häll sedan ut smeten på en väl oljad plåt eller bakplåtspapper och stryk ut den med en slickepott till lagom storlek och tjocklek efter smak och behag (den räcker till en långpanna.) Då ska den alltså se ut så här:

pizzadeg

Som sagt, det är mer en smet än en deg. Jäs en andra omgång, förgrädda den sedan i 10-15 minuter i 225º.

Härifrån är det givetvis helt fritt fram för var och en att lägga på det man själv tycker bäst om. Jag gjorde en vegetarisk variant. I tur och ordning: jag kokade tomatsås på en halv burk tomatkross, 2 msk olivolja, några blad färsk klippt basilika och en krossad klyfta vitlök. Jag brukar alltid stänka i lite balsamvinäger och en tsk socker också. Jag smetade ut den över botten. Sedan skivade jag några potatisar tunt och lade ovanpå, tillsammans med några gröna oliver. Sist hade jag på lite salt, peppar, dragon och persilja. Så svisch in i ugnen igen i 10-15 minuter tills potatisen är klar.

pizza1

Under tiden mixade jag en avokado med en matsked majonnäs, en krossad vitlöksklyfta, lite citronsaft, ett stänk sriracha och lite salt och peppar. När pizzan var klar smetade jag ut avokadoaiolin ovanpå. Vill man göra det enkelt för sig kan man förstås riva en massa ost ovanpå potatisen i stället innan allt åker in i ugnen. Men prova gärna min variant! Den blev nämligen inte särskilt snygg, men den blev väldigt god! Yay för det!

pizza2

This entry was posted in Bake, Glutenfritt, kveldsmat, Middag by suziluz. Bookmark the permalink.

About suziluz

En ängslig, något melankolisk optimist. Om man bara fick ha ett ord på sitt visitkort skulle mitt vara "snabb". Aktris med prestationsångest och snabb ämnesomsättning i kroppen, men långsam i själen. Undrar vad som egentligen är ensamhet och vad som egentligen bara är normalt.

Leave a Reply

