Nok En Enkel Tofumiddag

nudlerDette innså jeg for ganske lenge siden: Hvis jeg ikke vet hva jeg vil ha til middag, er sannsynligheten stor for at jeg blir fornøyd med en kombinasjon av tofu og nudler.Tidligere bevis på det er for eksempel Miso Ramen eller Cha Soba. I dag lå det en halv kinakål i kjøleskapet, og kinakål er ikke det letteste å bruke opp, synes jeg. I tillegg innså jeg veldig plutselig hvor innmaaariiiiii sulten jeg var, og da slår ti minutters-regelen inn. Dette er ikke en middag som ser veldig imponerende ut, men jeg garanterer at du blir mett, og du blir fornøyd, og det tar ti minutter.

Først: Lag marinade, og varm opp stekepanna

Det gjøres ved å skvise litt (kanskje to spiseskjeer) tomatpure, omtrent like mye sriracha for de som liker det hot, omtrent like soya, en dæsj olje, et par-tre moste hvitløksfedd og noen gode kvern med pepperkverna ned i bolle. Miks alt sammen. Når man lager ti minutters-middager er det ikke så farlig med blandingsforholdet. Har du ikke sriracha, finhakk en chilli.

Så: Stek tofu

Jeg tar meg ikke bryet med å legge tofuen i press når den ikke skal forhåndsmarineres. Deles i terninger, stekes i litt olje i varm panne. Den skal bli gylden på alle kanter, det tar kanskje fire-fem minutter. I mellomtiden koker du opp vann til nudlene, og skjærer opp ønsket mengde kinakål.

Deretter: Nudler

Kok dem. I dag gikk jeg for brede hvetenudler, men det aller meste fungerer til dette.

Til slutt: Bland

Rør inn marinaden i den ferdigstekte tofuen, og rør inn kinakålen i samme slengen. Pass på at nudlene ikke kokes for mye. Skyll dem raskt i kaldt vann når de er klare, og fordel oppi skåler. Om man skal være fin på det kan man strø litt furikake over, men det er vitterlig ikke nødvendig.

 

 

Leave a Reply

