Oljefri pesto

En oppdatert versjon av denne oppskriften finnes på Mias nye matblogg, Green Bonanza.

Noen ganger er grønn pesto det eneste riktige. Mitt eneste problem er at jeg synes det blir ekstreme mengder olje, som jo trossalt er en av to hovedingredienser i enhver pesto. Jeg liker ikke for mye oljesmak, jeg liker ikke den fettete følelsen, og jeg liker heller ikke tanken på hvor mye ren olje jeg får i meg.

Gleden var derfor stor da min kokebokheltinne Isa Chandra hadde en oppskrift på en no oil-pesto i sin siste bok, Isa Does it. Isa er vegan, det er ikke jeg, og jeg synes enhver pesto trenger parmesan. Dette er min justerte oppskrift av hennes “bestest no-oil pesto”.

  • Bladene fra en hel kjøpepotteplante basilikum
  • En liten neve fersk koriander
  • To store hvitløksfedd
  • 30 gram ristede pinjekjerner
  • ca 30 gram god parmesan (kan erstattes med 1-2 ts næringsgjær for veganere)
  • En halv teskje salt (smak til)
  • Saften fra ca en halv sitron (smak til)
  • 1-2 ts god grønnsaksfond (anbefaler denne – fås kjøpt på velassortert dagligvare)
  • 1-2 ss vann (prøv deg frem ettersom hvor flytende du vil ha den)

Kjør alt i en matmølle, og smak deg frem med salt og sitron. Om den blir for flytende kan du ha oppi mer pinjekjerner eller parmesan. Pestoen får en deilig, kremete konsistens, og fester seg lett til pastaen. Smaker perfekt til nykokt tagliatelle.

Leave a Reply

