Gnocchi med grønnkål og sitron

Noe av det beste jeg vet, er gnocchi. Noe av det beste jeg vet, er grønnkål. Noe av det beste jeg vet er rene, gode råvarer som passer sammen som de er, uten altfor mye innblanding fra min side. Og noe av det beste jeg vet en torsdag etter jobb er en middag som tar ti minutter å lage.

Jeg innrømmer glatt at jeg kjøper ferdig-gnocchi, spesielt på en torsdag. Du finner det i hylla sammen med pastaproduktene på en godt utstyrt dagligvarebutikk som Meny eller ICA. Grønnkål har jeg også sett i hyllene i “vanlige” matbutikker denne sesongen – high five for det, for du kan nemlig ikke bytte den ut denne gangen.86b68d6647c511e3b05d22000a1f9375_8

Handleliste, middag til to:

  • 500 gram (1 pakke) ferdiggnocchi
  • 5-6 blader grønnkål, vasket
  • 2-3 hvitløksfedd
  • Ca 1 ts revet sitronskall, samt saften fra en halv sitron (pluss/minus – smak og behag)
  • 1 teskje olivenolje
  • Salt og pepper
  • Evt ristede pinjekjerner og parmesan, om du er som meg og ikke kan spise pasta uten

You do like this:

  • Rist pinjekjerner i tørr panne, om du skal ha med det. I mellomtiden river du parmesan, vasker grønnkål og finhakker denne, samt finhakker hvitløksfeddene.
  • Kok opp en forholdsvis stor kjele med vann til gnocchien. Det er et bra triks at det meste annet er ferdig før du har gnocchien i kokende vann, ettersom den er ferdig på to minutter. Ha litt salt i vannet.
  • Varm opp olivenolje i pannen, og ha i hvitløk og grønnkål. La det surre på medium varme, det skal ikke bli brent, men grønnkålen blir innmari god om den kan bli litt crispy i kantene. Ha over revet sitronskall, litt salt og pepper.
  • Ha gnocchien i det kokende vannet. De er ferdige når de flyter opp – ikke bry deg med å ta tiden, og for all del, ikke gå fra dem. Det tar kortere tid enn du tror, og du vil ikke ha overkokt gnocchi, believe you me.
  • Hell kokevannet av gnocchien, og ha den over i stekepanna sammen med grønnkålen i et lite minutt for at alle smakene skal få blande seg.
  • Eventuelle pinjekjerner og parmesan drysses over til slutt.
One thought on “Gnocchi med grønnkål og sitron

Leave a Reply

