Avocado & mango – det perfekte paret

Hei! Denne oppskriften finnes i en oppdatert versjon på Mias nye matblogg, Green Bonanza. Check it out!

 

 

Det hender innimellom, ikke så veldig ofte, at jeg smaker to ting sammen og får helt wowbonanza av det. Aller helst to ting jeg ikke hadde trodd at skulle være godt sammen. For eksempel frukt. Frukt er en sånn sak som jeg, og sikkert mange med meg, ikke alltid tenker på som middagsmat. Dessert, gjerne, men i middagen? Altfor sjelden.

Overraskelsen og lykken var derfor stor når jeg skjønte at mango og avocado ikke bare er innmari godt hver for seg, det er også innmari godt sammen. Who knew? Ikke jeg, hvertfall. Før nå. Derfor: To favorittretter med kombinasjonen mango & avocado

Tortilla med spicy seitan

Dette er så enkelt. Del opp alt i lange strimler, legg på tortillalefse, rull sammen, del opp, spis. Du kan selvfølgelig ha i akkurat hva du vil, så lenge du har med noe protein som smaker litt hot, avocado og mango. Hvetelefse eller maislefse, gjør som du vil.

  • Agurk
  • Avocado
  • Mango
  • Spicy seitan (eller annet spicy protein, du bestemmer)
  • Vårløk
  • Eventuell hvitløksrømme/majones

tortilla

Grønn taco med bakte bønner og mangosalsa

Jeg bruker salatblader som tacoskjell. ikke bare er det sunnere, men de andre smakene kommer bedre frem. Det går eventuelt an å ha noe nachos ved siden av, hvis taco uten nachos høres absurd ut for deg. Som alltid med taco kan man bestemme selv hva man har på bordet. Jeg pleier å ha salatblader, cherrytomater delt i fire, finskåret agurk, rødløk, mais, og avocado i terninger.

Bakte bønner: Åpne en boks brune kidneybønner, og skyll dem godt. Fordel dem i en ildfast form, drisle litt olivenolje over, og krydre med smaker du liker. Jeg pleier å gå for chilli, røkt paprika eller chipotle, salt og pepper. Timian er også godt på, men kanskje ikke i taco.

Mangosalsa:

  • En hel mango, skåret i terninger
  • 1/2 rødløk, finhakket (eller mer, om du vil)
  • 1/2 rød chilli, finhakket (eller mer, om du vil)
  • En liten bunt fersk koriander, finhakket
  • 1 ss oliveolje
  • 1/2 – 1 ss hvitvinseddik
  • saften av 1/2 – 1 lime
  • Eventuelt salt og pepper – jeg foretrekker uten

Bland alt! Smak! Spis!

grønntaco

Leave a Reply

