Kalveraguuuu!

Fordi jeg flyttet inn i ny leilighet i helgen som dessverre ikke hadde fryser, måtte jeg finne på noe lurt med kalvesteken jeg hadde liggende. Jeg googlet litt oppskrifter og fant en som jeg har gjort om noe. Kalv er vel antakeligvis ikke noe de fleste spiser så ofte, men jeg hadde kjøpt en på fleskesafari (svensketur) tidligere.

Dette hadde jeg i raguen:

  •  Ca 500 g  kalvestek
  •   Olje til steking
  •  150 g  bacon i biter
  •  salt 
  •  pepper 
  •  ½ ts  malt muskat 
  •  1 ts  hvetemel
  •  5 stk  sjalottløk
  •  1 stk  sellerirot
  •  3 båter  hvitløk 
  •  2-3 dl oksefond
  •  1 boks  hermetiske tomater 
  •  2 ts  tomatpuré 
  •  Frisk timian
  • Pepperrot på tube

Og ikke minst et rundstykke som mamma har bakt 😀

Jeg hakket opp kjøttet og brunet det.

Sprøstekte bacon og puttet det i gryta med kjøttet. Det kom mye vann ut av kjøttet så det helte jeg ut innimellom.

Så oppi med halvparten av fonden. Gravde godt opp fra bunnen av gryta av det som hadde “brent” seg i bunnen. Tok i pepper og muskat og mel. Lot dette putre i 10-15 min som det sto i oppskriften jeg har nesten kopiert.

Deretter var det hakka grønnsaker, tomatpurè, hakka tomater, pepperrot, fersk timian og resten av fonden.

Så lot jeg alt småkoke på lav varme i ca 30 minutter.

Smakte til med salt og pepper.

Jeg liker å spise fra store kopper, så det gjorde jeg her også, med mammas rundstykke ved siden av.

Image

Beklager at bildet ikke ble så digg, men jeg hadde ikke tid. Var sulten…

 

Leave a Reply

