Artisjokksesong

Nå kan man få fine grønne artisjokker i butikken, og jeg anbefaler virkelig å gi seg i kast med de litt alienaktige grønnsakene jeg aldri har skjønt hva man skal bruke til.

Min første aha-opplevelse når det gjelder artisjokker, var da jeg spiste på en jødisk restaurant og fikk servert Carciofo della Giudia, eller jødisk artisjokk. Jeg har bare et ord: Nam!

Så da jeg plutselig fikk noen artisjokker fra gården der vi henter grønnsaker hver uke (gleden av å bo på landet et sted det er varmere enn i Norge), så måtte jeg google oppskriften.

Jeg tok utgangspunkt i denne oppskriften, men brukte ikke olivenolje, fordi jeg er skeptisk til å fritere noe som helst i det. Jeg valgte heller rapsolje som har mer nøytal smak, og som er mer egnet til fritering.

Du trenger:

  • Artisjokker, en per person (eller som i mitt tilfelle: To til meg)
  • Olje til frityrsteking
  • Sitron
  • Salt og Pepper

Rens artisjokkene ved å ta av de ytterste bladene til de friske grønne bladene kommer fram. Kutt av 1-2 cm av toppen. Del dem i to og grav ut “hårene” som er inni. Skyll og legg i kaldt sitronvann til alle er renset. Så damper du artisjokkene til de akkurat begynner å bli møre, rundt 15 min avhengig av størrelse.

Image

Legg til tørk på kjøkkenhåndkle mens du varmer opp oljen i en tykkbunnet kjele. Det er viktig at artisjokkene er tørre før du du begynner friteringen. Ha på salt og pepper, og pass på å få litt mellom bladene også. Legg i frityroljen når den er varm, vend dem halvveis. Originaloppskriften sier 15 minutter, men mine var som sagt små og trengte mye mindre tid. De er ferdige når bladene er gyldenbrune (mine ble litt vel mørke, men var allikevel gode).

Image

Artisjokkene er nå sprø som potetgull utenpå, og myke og deilige inni. Server med sitronskiver og spis med fingrene. Enjoy!

Image

Leave a Reply

