Mjölkfri, sockerfri, mjölfri chokladpudding

Det är sommar. Det är fantastiskt väder. Och många av oss tycker att det hör till att äta gott, dricka något (eller några) glas vin mer, och inte har man någon större lust att träna i hettan heller. Men samtidigt, igår provade jag mina jeans och de satt… sådär. Alltså har jag idag gjort en dessert som man kan äta med helt gott samvete. En av mina portioner innehåller bara 28 kalorier, om man nu ägnar sig åt att räkna sådana.

Jag har gjort den helt mjölkfri, men vill man kan man förstås göra den på mjölk. Det här är vad som behövs för tre portioner:

  • 2 dl mandelmjölk (eller annan valfri mjölk med låg fetthalt)
  • 3 msk kakao
  • ½ tsk vaniljpulver
  • 0,5 dl Sötströ (Stevia/erytriolbaserat sötningsmedel. Använder man ren stevia behövs mindre.)
  • 1 msk vatten
  • 1 tsk gelatinpulver
  • 1 äggvita

Koka upp mjölk, kakao, vanilj och sötningsmedel i en kastrull, ställ åt sidan och låt svalna. Blanda en tesked gelatin med en matsked vatten och låt stå och svälla en stund. Under tiden, vispa äggvitan hård. Ställ gelatinkärlet i varmvatten och rör om tills gelatinet lösts upp helt. Blanda sedan ihop kakaoröran med äggvitan, blanda sist i gelatinet och fördela i portionsformar. Mina formar rymmer 1,5 dl, och röran räckte till tre stycken. Ställ i kylskåp 2-4 timmar.

Varför inte pynta med lite färska eller frusna bär? Jag tar en med hallon nu, tack.

002

 

 

This entry was posted in Dessert, For søtmomser, Glutenfritt by suziluz. Bookmark the permalink.

About suziluz

En ängslig, något melankolisk optimist. Om man bara fick ha ett ord på sitt visitkort skulle mitt vara "snabb". Aktris med prestationsångest och snabb ämnesomsättning i kroppen, men långsam i själen. Undrar vad som egentligen är ensamhet och vad som egentligen bara är normalt.

Leave a Reply

