Tomatsuppe i en fei

Første gang jeg følte meg virkelig voksen var da jeg oppdaget at jeg hadde nok ingredienser i skapet til å bare slenge sammen en kake. Eller en hel middag. Og jeg har etterhvert lært meg hvilke basisting man bør ha på kjøkkenet for å kunne slenge sammen en enkel hverdagsmiddag.

Tomater på boks og tomatpure er blant de tingene. Og løk og hvitløk. En olje til steking og en til salat. Og når man først har slike ting, kan man feks lage en tomatsuppe. Du trenger:

  • En liten løk
  • 2-3 fedd hvitløk
  • Tomatpure, 1-2 ss
  • 2 bokser hakkede tomater
  • 2-3 dl kraft
  • 1 ts sukker (hvis det ikke er sukker i tomatpureen)
  • salt og pepper
  • Evt basilikum eller andre friske urter til å pynte med
  • Evt pastaskruer/makaroni

Hakk løk og hvitløk, surr i olje på middels varme til de er blanke og myke. Rør inn tomatpure og hell over boksetomater og kraft. Smak til med sukker, salt og pepper. Spis som den er, eller bruk stavmikser for å jevne ut suppen. Ha i litt mer kraft hvis den er tykk. Kok gjerne litt pastaskruer e.l. til å ha oppi.

Image

For litt mer fænsi suppe kan man pynte med friske urter, ha i en kladd rømme eller røre inn litt fløte, ha i kokte egg… Det er ingen grenser.

One thought on “Tomatsuppe i en fei

  1. Pingback: Høst = Suppe | Nakne kvinners oppskriftsamling

Leave a Reply

