Miso-ramen

Når jeg ikke helt vet hva jeg har lyst på av mat, har jeg somregel lyst på miso-ramen. Det fine med det, er at det eneste man egentlig trenger er nettopp miso og ramen, og så fyller man på med det man ellers har. I dag hadde jeg tilfeldigvis (neppe, men la gå) dette i hus. Oppskrifta er sånn ca til to, men dette er så himla lett å justere ettersom hvor mange eller få man er. Krøllete eggnudler er å anbefale.

miso

What you need:

  • Misopaste
  • Grønnsaksbuljong
  • Soyasaus
  • En halv løk
  • Gulrot (så mye du vil – jeg brukte tre små)
  • Brokkoli (så mye du vil – jeg brukte 1/3)
  • Boksmais (så mye du vil – jeg brukte en liten boks)
  • Vårløk (så mye du vil – jeg brukte to stk)
  • Nudler (så mye du vil – jeg brukte to plater eggnudler)
  • Egg (så mye du vil – jeg brukte tre)
  • Eventuelt nori-flak/strimler

What you do:

  • Kok nudlene sånn som det står på pakka. Hell av vann og fordel i to skåler.
  • Kok egg. Midt mellom bløt- og hardkokt synes jeg er best, men du bestemmer selv.
  • Kok opp ca en halv liter vann. Kutt opp løk og ha oppi, la putre et par minutt.
  • I en kopp: Bland ut en spiseskje misopaste og en teskje grønnsaksbuljong i litt vann.
  • Ha misoblandingen oppi vannet. Det skal ikke fosskoke, bare boble. Smak til med soyasaus.
  • Kutt opp alle grønnsakene, og legg dem oppå nudlene (ja, i rå versjon).
  • Skrell eggene, del dem i to, legg dem oppå nudler og grønnsaker.
  • Når misoen smaker sånn som du vil, hell den over nudler og grønnsaker. Strø eventuell nori oppå igjen til slutt.

Sånn. Er du vegan, dropp eggene, verre er det trossalt ikke. Skål!

 

One thought on “Miso-ramen

  1. Pingback: Nok En Enkel Tofumiddag | Nakne kvinners oppskriftsamling

Leave a Reply

