Nakne kvinner spiser choucroute garnie

Nakne kvinner koser seg med svin og surkål.

Nakne kvinner med svin og surkål. Foto: Frogner.

Nakne kvinner er en herlig gjeng som av og til møtes for å spise og drikke. Mandag denne uken var det choucroute garnie, med pepperrot som æresgjest. Kveldens vertinne og vert var Fishydiva og hennes samboer Prikkprikkprikk  Det ble en strålende aften med 12 – 13 stykker til bords.

Sommeren er kanskje ikke helt rett årstid for denne berømte retten fra Alsace, dette er vel mer en vinterrett. Vi valgte å ikke bry noe videre oss om dette med temperatur og årstid, selv om det sikkert er som om en gjeng franskmen skulle ha satt seg til bords med ribbe og pinnekjøtt midt under en hetebølge i juli.

På bordet sto det former bugnende med surkål, svineknoker, lettsaltet sideflesk, bacon, poteter stekt i andefett og deilige grove pølser (veggisalternativ til Frogner). Alle trillet ut derifra.

Jeg kokte surkål av 3,5 kilo kål (det var litt av en snittejobb), samt lagde sennep. Jeg ble oppfordret om å poste sennepsoppskriften, og følger selvsagt ordre:

Sennep med smell i

Image

Heit sennep! (Foto: Piffle)

  • 55 g lyse eller gule sennepsfrø
  • 80 ml hvitvinseddik
  • 80 ml hvitvin (eller vann om du ikke har hvitvin. Jeg brukte Arne og Carlos hagehvitvin (…), ganske enkelt fordi jeg hadde en kartong i kjøleskapet).
  • 1-2 ss lønnesirup (eller honning om du ikke finner lønnesirup)
  • 1 ts malt gurkemeie
  • En generøs klype med kayennepulver
  • En halv ts salt
  • 2-4 ss med varmt vann om nødvendig

Kombiner alle ingrediensene i en bolle (noe som ikke reagerer med eddik og fargestoffer). Dekk til og la det stå i et par-tre døgn.

Bruk en stavmikser eller blender og visp til det er så glatt som mulig. Tilsett 2-5 ss med vann om sennepen blir for tykk. La det stå i et par timer og visp i noen minutter til.  Smak om den trenger mer sødme eller salt. Klar til servering!

Sennepen kan holde seg seks måneder i kjøleskapet, men er best om den brukes innen en måned.

Oppskriften har jeg fra bloggen til David Lebovitz. Han bruker også å røre inn 2-3 ts med pepperrot.

Tar også med oppskriften på surkålen i samme slengen. Den har jeg fra Bent Stiansen. Den eneste forskjellen er at jeg har utelatt ribbefettet.

En form full med godsaker. Surkål i bunn.

En form full med godsaker. Surkål i bunn. (Foto: altgodt)

Surkål

Antall porsjoner: 8

1,5 kg hvitkål
1 l vann
2 dl 7% hvit eddik
2 dl sukker
2 ss salt
2 ss karve
1 ts malt hvit pepper

Finsnitt kålen med kniv. Legg den i en stor kjele og hell over vann, eddik, sukker, salt, pepper og karve. Kok under lokk i en time. Ta av lokket og la det koke til mesteparten av væsken har fordampet og kålen er mør. Hvis du dobler mengden med surkål så anbefaler jeg deg IKKE å doble mengden med vann. Jeg måtte helle væsken over i en mindre kjele og la den koke inn til slutt.

7 thoughts on “Nakne kvinner spiser choucroute garnie

  1. Den sennepen var så kul. Jeg har aldri smakt noe lignende! Kjempeglad for at det står en klunk igjen i kjøleskapet (jeg håper det var meningen).

    Jeg tok forresten utgangspunkt i Hellstrøms surkål, men den er litt brutal å lage i Norge – det koster litt å ha en helvetes masse Riesling i kål. Det føles ikke helt korrekt å koke masse alkohol bort i kålen for en nordmann. Men det ble jo godt!

    Har fryst ned noe, gav bort hele topf-en med mat til M & Z, har fremdeles to hele former igjen i kjøleskapet. :O

  2. – Tror forresten vi kan si at det vanskeligste med kålen er snittingen. Det beste resultatet fikk jeg med en mandolin som har sånne utskiftbare plater, men det ble for tungt å gjøre det sånn i lengden, lettere å bruke kniv – men det tok også mye mer tid. Tips om hvor man kjøper en kålsnitter? Jeg har sett på Youtube at det finnes!

    – Det vanskelige med å lage pepperrotkrem var at jeg faen ikke fant fersk pepperrot, og jeg lette på to Meny-butikker og den faste innvandrersjappa mi her i Oslo. Hvor burde jeg lett?

  3. Jeg fant det på Meny Oslo city. Ja, er enige i at det er snittingen som er det vanskeligste. Prøvde med mandolin, men klarte bare å lage kålsmuler. Mulig at jeg ikke forsøkte iherdig nok. Ja, sennepen sto igjen i kjøleskapet ditt med vilje. 🙂

    Anbefaler å prøve å lage sennep selv. Det var lekende lett. Du kan jo forsøke å mikse sennepsrestene med litt pepperrot om du føler deg i humør for det.

    Har aldri hørt om kålsnitter. Burde jeg det? Burde jeg eie en kålsnitter?

  4. Ahahaha, du av alle burde jo definitivt eie en kålsnitter. Der har vi det! Hvis vi finner kan vi bestille to og spare fraktkostnader? Det er sikkert noe man må kjøpe på Ebay. Og jeg har laget masse coleslaw de siste månedene; kål er jo både godt, sunt og billig, lizm. Tror faktisk en kålsnitter er på sin plass. Det er en svær mandolin med en sånn firkantet håndbeskytter til.

    Nei, de hadde ikke pepperrot på Oslo City, heller. Dette minner meg om Wasabi-tørken for et par år siden. GIVE ME MY HORSERADISH.

  5. Jeg går jo ofte innom diverse grønnsaksbutikker og snoker i hyllene for å se hva de har. Jeg lover å holde utkikk etter pepperrot. Skal jeg kjøpe med meg om jeg finner?
    Jeg kunne jo sikkert ha brukt for en kålsnitter. Jeg kunne jo ha laget italiensk salat. Ho ho!

Leave a Reply

