Crostini – bruschetta – pa – pan – med tomat og basilikum

For en stund siden var familien min og jeg så heldige at vi ble bedt på hagefest hos Altgodt. En av de mange deilige rettene der var ristet brød med tomatblanding. Det er noe av det beste jeg vet! Jeg var nesten-veggis i ganske mange år, og fikk så kjøtthunger at jeg bare, vel, sluttet å være det, og siden har jeg ikke orket måltider som ikke inneholder kjøtt eller fisk. Dette er unntaket! Jeg kunne spist dette hele tiden, hele døgnet … Jaja, hadde kanskje blitt lei etter et par uker … Uansett, dette er altså dritgodt!

Bilde

Til et stort fat trenger man:

  • Fire småbaguetter eller fem brødskiver
  • To tomater
  • To hvitløksfedd
  • To never fersk basilikum
  • To spiskjeer god olivenolje
  • To klyper salt & pepper

– sånn omtrent. Smake til.

Lage blandingen ved å hakke alt opp i småbiter, la blandingen få stå og godgjøre seg mens du steker brød i tørr stekepanne, ha blandingen over brødbitene, nyte. Eng ung, rød Bordeaux gjør seg godt til.

Dette er vanlig i alle land ved Middelhavet, men akkurat denne versjonen er nok mest italiensk. Den katalanske versjonen med pa amb tomaquet er også nydelig; da har man ristet brød som man gnir et halvt hvitløksfedd på, så gnir man en halv tomat på, og så har man litt olivenolje på – dekkes med en skive god spekeskinke og Manchego … Men den italienske helveggisversjonen med basilikum er definitivt god nok som både middag, lunsj og hva som helst.

One thought on “Crostini – bruschetta – pa – pan – med tomat og basilikum

Leave a Reply

