Okseterrin

Man kjøper en masse oksekjøtt med ben fra halal-slakteren. Man koker livskiten av kjøttet i fire-fem timer. Man har selleri, gulrot, løk, hvitløk, sjalottløk og laurbærblad i vannet – og timian, oregano, estragon og stilker av fersk bladpersille. Man tar vare på persillebladene. Man husker å brune kjøttet før man hiver grønnsaker i. Og man har gjerne vin på før vann og grønnsaker – hvit eller rød, men noe godt. Gjerne det man skal drikke til maten – jeg brukte en rødvin som heter Fleur Paradis, fra Bordeaux, en anstendig pappvin.

okseterrin

Jeg kokte kjøttet om kvelden, skrudde av platen for natten, plukket fra hverandre avkjølt kjøtt om morgenen. Så tok jeg to brødformer, hadde plastfilm i, og begynte å montere herligheten. Ett lag med kjøtt, ett lag med potetmos og hvitløkspuré (jeg kokte ganske enkelt en hel hvitløk i kanskje en halvtime, og presset feddene ut etterpå), ett lag med persille, ett lag med kjøtt. Gelatin mellom lagene og helt nederst; jeg brukte til sammen to plater med gelatin, og blandet dem ut i varm kraft. Husk salt! Så pakket jeg plasten rundt, og tok brødform nummer to oppå, sånn at det la grunnlag for presset – inni brødform nummer to la jeg nemlig et voldsverk av en drittung ordbok. Slik stod terrinen i form en hel dag (kaldt; jeg satte den på verandaen), og var klar til middag klokken syv om kvelden. Bare å ta ut av formen og skjære opp, den hang veldig godt sammen. Vanlig å servere med grønn salat, brød, sennep og syltegurk til i Frankrike, men jeg norskifiserte og serverte med varm, redusert kraft (to liter ble til noen få desiliter, det var en fantastisk smaksbombe) og melkefri kålstuing (kål med melkefritt smør og havremelk).

Det ble, for å si det selv, meget godt.

Leave a Reply

