Linsesuppe med chorizo

Altså; første posting fra Babel – litt kjedelig uten bilder, men suppa er god!

Linsesuppe med Chorizo

Ingredienser:

1 gulrot
1 rødløk
1-2 stenger selleri
en neve soltørka tomater
2 bokser hermetiske økologiske tomater – evt friske, flådde
1 chilli
1 l kyllingbuljong
2 chorizopølser (idsøe)
et par never røde linser
– timian, paprika, klype sukker, litt balsamico, litt god olivenolje

Jeg vipper fram ei steikepanne og ei gryte.

I gryta surres en finhakka gulrot, en rødløk og litt selleristang i god olje. Etter hvert får det følge med finsnitta soltørka tomater. Når grønnsakene er blanke og myke, har jeg på et par bokser med økologiske tomater av god kvalitet. Man kan jo flå ferske tomater også, men for meg er dette en typisk”suppe på en spiker” sak for de dagene jeg ikke orker å handle og går løs på reservelagrene. I tillegg til tomatene tilsetter jeg god kyllingbuljon eller kraft om jeg har det for hånden, og lar en hel chilli koke med. Samtidig steker Chorizopølsa i sneies på nokså høy varme, sånn at den blir sprø. Jeg bruker Idsøe sine – men vet ikke om de er å oppdrive alle steder utenfor Stavanger. Suppa krydres med timian, litt sukker og litt balsamico, evt også litt paprikapulver eller en grilla og flådd paprika. Mot slutten tilsettes noen never med røde linser, før chorizo og fettet fra steikepanna også går i suppegryta. Har jeg husket alt nå? Totalt bør den putre en time – hvor av det siste kvarteret er med linser og pølse. Det kan være greit å la den kjølne litt før den serveres med litt god olivenolje ringlet ned i skålen, og evt godt surdeigsbrød til.

Det er en ordentlig varmende comfortsuppe. Vel bekomme!

One thought on “Linsesuppe med chorizo

  1. Pingback: Høst = Suppe | Nakne kvinners oppskriftsamling

Leave a Reply

