Kokosbolleparadis

Det var en samtale i selveste opphavstråden på underskog til denne bloggen som fikk meg til å tenke på kokosboller. Drømme om kokosboller faktisk. Her vi bor, nesten Canada, finnes det sjokkerende nok ikke kokosboller. Da må man lage dem selv.

Jeg tok utgangspunkt i denne oppskriften fra God Morgen, Norge, men det er jo kjedelig å bare følge oppskrift, så jeg gjorde noen små endringer. For det første brukte jeg gelatinpulver i stedet for plater, rett og slett fordi jeg ikke fant plater på butikken. Intens googling viste at 5 plater tilsvarer en pose pulver, og det viste seg å stemme ganske godt. Jeg brukte også veldig mørk sjokolade til trekket, da jeg tenkte det ville passe godt med det søte fyllet.

Alle som har vært på Kokosbollefabrikken i Oslo vet jo også at kokosboller kan smaksettes. Jeg lurte litt på hvordan massen ville reagere på å bli tilsatt mer væske, men det fungerte strålende. Denne gangen brukte jeg litt rom i ca 1/3 av massen. Jeg helte i ca en klunk, kanskje 3-4 teskjeer. Det smakte ganske heftig, men noe av smaken forsvant etter at sjokoladetrekket kom på og de hadde stått i kjøleskapet en stund. Neste prosjekt blir nok whisky og jordbær eller bringebær. Lurte også litt på butterscotch-sausen vi bruker til is og kanskje strø på litt salt på sjokoladetrekket? Det MÅ jo bli bra.

Slik ser en kokosbolle uten sjokolade og kokos ut:

Image

 

Disse deilige skumtoppene rulles så i sjokolade og kokos eller andre godsaker.

 

Image

 

En liten stund i kjøleskapet (oppskriften sier over natten. Hah! Kokosboller overlever ikke over natten her i huset) og man kan ta en bit av det beste som finnes.

Image

Leave a Reply

