Sjøkreps, for helvede…

Ja, de ser ut som noen mentalt forvirrede sjeler, der de ligger. I kokt tilstand, nærmest sjokkrosa. I tillegg har de pigger, utstående kullsorte øyne og ekle lemmer. Det hele er som et mareritt. Men du verden, så godt de smaker!

Det anbefales først og fremst å inngå vennskap med en krepsefisker. Hvis dette blir vanskelig, kan du kjøpe dem til blodpris hos vilkårlig fiskehandler. Jeg tror de koster NOK 400 pr. kg. Man regner ca. 1 kg. pr. person, altså kan man i prinsippet gå på restaurant å spise dem i stedenfor. Da slipper man også å se dem inn i øynene, og man får dem ferdig kuttet i to, samt at alle motbydelige lemmer er fjernet for deg. Vel. Siden jeg fikk 4 kg. kreps levert på døren i en pose av krepsefisker måtte jeg ta meg sammen og gjøre det selv. Så jeg gjorde selvfølgelig det enhver smart kvinne ville ha gjort. Jeg ringte min mann. Han kom hjem og gjorde jobben, slik at jeg slapp å få angst og følgende gå inn i en transcendental psykose.

Okey!

Mannen tar altså de kokte krepsene i hånden og hilser på dem med forakt. Han river av dem hoder, lemmer og pigger. Snitter dem i to og det åpenbarer seg en snaisen liten mage av delikat krepsekjøtt. Man river vekk tarmen. Jeg tror de har èn tynn svart tarm som overhodet ikke skal spises. Det kan vel kanskje sammenliknes med krabbens tarmting som man også skal fjerne. Men det bryr ikke jeg meg om, for det er ikke jeg som gjør det!

Mannen deler altså disse motbydelige kroppene i to, legger dem på stekebrett, og smører et tykt lag med hvitløkssmør over dem. Jeg foreslo å ha noe krydder på dem for å dekke dem mest mulig til, så da spredte vi et tynt lag med dill og koriander over. Nå dere. Nå, ser de ikke så jævlige ut lenger. Nå ser de faktisk ut som mat. Og bedre skal det bli.

Ovnen er forhåndsvarmet til 250 grader. Vi har tatt tiden flere ganger og vi har funnet ut at resultatet blir helt max hvis man har dem inni ovnen i eksakt 12 minutter. Men dette avhenger selvfølgelig av størrelsen på dem.

Legg på egnet fat (egnet fat er et helt vanlig fat).

Sjenk vin oppi glass. Et ekstra stort til mannen som gjorde hele jobben, mens jeg oppførte meg som en mentalt utfordret 4 åring. Men jeg spiser kreps med øynene åpne,altså. Jeg blir ikke matet, jeg spiser helt selv. Bare så det er sagt.

Det går an å ha noe ferskt brød til. Eller hvitløksbrød. Eller pestobrød. Eller ingenting.  Det er nemlig lov å fråtse i kreps (uten tilbehør). Men det er helt opp til deg! Løkke te.

Bilde

Grusomme Ole hadde det ikke så lett han heller.

Leave a Reply

