Vårruller, for eksempel med andeconfit, på to måter

Denne helgen skal jeg prøve å lage andeconfit selv, helt fra grunnen av, og så kom jeg på at jeg har bilder liggende av en god, men litt annerledes andeconfitbonanza fra tidligere i høst.

For å ha nok til to-tre personer trenger man:

  • kokte risnudler (tynne bønnenudler, glassnudler; noe sånt)
  • andeconfit (det vil si det låret som ikke ble spist sist du serverte tradisjonell andelårconfitmiddag, renplukket)
  • rispapir (mellom ti og tyve blader)
  • det du vil ha av grønnsaker (agurk, avokado og vårløk er fint)
  • syre (lime- eller sitronsaft)
  • soyasaus

– Man kan selvsagt variere i det uendelige. Mange liker sterk og søt chilisaus å dyppe i; jeg sparer heller på saltet under tilberedningen, og har wasabi i rullene, og dypper i soyasaus mens jeg spiser. Det er veldig godt med ristede sesamfrø både i rullene og/eller i dipp, og jeg er veldig glad i syltet ingefær.

Jeg er en stor klums, ikke flink med fingrene, men jeg har øvd såpass mye på dette at jeg klarer sånn omtrentlig å få til ok pakker. Det går an å rulle et til rispapir rundt hvis det blir hull, men da blir jo overflaten tykkere. Noen anbefaler å bløtlegge rispapiret først og legge et kjøkkenhåndkle rundt; jeg synes det er enklest å ta hvert papir under springen like før bruk. Prinsippet er uansett bare at man slenger noe som er godt i rispapiret og ruller sammen slik at ikke fyllet tyter ut.

Det geniale med disse ferske vårrullene er 1) at de er kjempegode, og 2) at man kan bruke restene til å lage en annen rett av dem senere. Jeg har pleid å bruke rå fisk dag 1, og så steke eller fritere dag 3 (man må selvsagt oppbevare restene i kjøleskap i mellomtiden). Rå laks, syltet ingefær og wasabi sammen med risnudler i rispapir, med agurk og avokado, dyppet i soyasaus, gir en helt fantastisk smak av både sushi og andre “østlige” smaker, synes jeg. Hvis man steker restene den tredje dagen er man sikker på at fisken ikke er fishy, man spiser ikke det samme to dager på rad, og det virker som man spiser to ganske forskjellige måltider.

Denne gangen brukte jeg altså andeconfit som fyll. Var ikke forberedt på hvor mektig det dermed ble; det ble så til de grader rester etterpå. Et par dager etterpå lagde jeg dermed en grønn salat med riseddik i dressingen, og stekte det som hadde vært ferske vårruller. Man kan godt pensle med pisket egg før fritering, men det er ikke nødvendig.

Hvis man skal lage mat til mange og har mer tid enn penger, så er dette også noe jeg anbefaler. Det er ganske billig med risnudler og -papir i de fleste vestlige, europeiske land, og det er ikke plass til så mye fyll i hver rull. Har man en dag der man kan stå på kjøkkenet (huske å dekke over risrullfatene med plastfolie etter hvert, ellers blir overflaten tørr – det kan til og med hende man bør fukte litt ekstra før man tar på plast) kan man jo bare produsere en hel haug – og det gjør ingenting hvis det blir masse retter etterpå. Det blir jo til luksusfattigmiddag et par dager senere.

Vintips:

Hvis mye hete i rullene, og fiskefyll:

– En Riesling fra Alsace, eller kanskje til og med en Gewürtztraminer hvis du liker sødme – eller en Grüner Veltliner fra Østerrike (det finnes selvsagt andre viner som funker, men dette er bra greier man kan få relativt billig på polet i Norge).

Hvis andeconfit, ribbe eller annen fet kjøttmat i rullene:

– En fyldig rosé, for eksempel en heftig en fra Abruzzo eller en fra Tavel (litt dyrere og deiligere). Eller en rødvin, men prøv for all del ikke en skvipete rosé til dette, det er bare grusomt. Da kommer du ikke til himmelen.

One thought on “Vårruller, for eksempel med andeconfit, på to måter

  1. Pingback: Ferske vårruller med tofu og peanøttsaus on the side | Nakne kvinners oppskriftsamling

Leave a Reply

