The David Hume

Forrige høst dro jeg til Island for å studere. Der møtte jeg på et kvartett merksnodige mannfolk som overbeviste meg om at “eksentrisk professor”-typen er langt fra utdatert. Jeg kunne ha skrevet en novelle om dem, men for leserens skyld skal jeg nøye meg med noen stikkord: snurrebarter, tweed, sure sokker, gledeshyl over å ha fått tak i sjeldne første utgaver av forlengst glemte, andre eksentriske mannfolk, te, sprit, sigarer og humor som kunne innebære å gi hverandre særs ugreie kallenavn på gammelislandsk. Uansett, en av disse, min lynende intelligente og spikk spenna gærne venn James, kan krediteres for denne drikken som passer like bra til russerkulde som til storm fra Atlanterhavet. Sprer en god varme i hele kroppen og dreper det man måtte ha av rusk i halsen – men kan også drikkes forebyggende, såklart. Kan inntas fra barsk ølmugge eller blomstrete tekopp, alt ettersom.

Man trenger:

  • En kopp sterk Earl Grey
  • En toppet teskje (helst brunt) sukker
  • Noen cm frisk ingefær
  • En liten dæsj sitronsaft
  • En god klunk whisky
What would Sir David say about this?

Hm, what would mr. Hume say about this?

Leave a Reply

