Hjemmelaget urtesalt

Tidligere i sommer inviterte jeg meg selv på urteslang i hagen til Gunda, fordi jeg ville lage hennes urtesalt. Jeg gikk hjem derfra med en bærepose ruccola og løpstikke (som er en av min favoritturter), og lagde en kilo urtesalt når jeg kom hjem. Nå begynner det å gå tomt (jeg ga bort endel og, altså, jeg har ikke brukt en kilo urtesalt på fire måneder), og tradisjonen tro må jeg jo bestemme selv når jeg skal gjøre noe for andre gang, hvis jeg fulgte en oppskrift den første.

Nå er det snart desember, til og med, og tilgangen på friske urter i folks hage er begrenset. Da er det fint å kunne lage urtesalt av det man finner på nærmeste grønnsakssjappe, eller tilogmed matbutikken. Løpstikke utgår dermed, det har jeg aldri sett til salgs, så urtesalt med løpstikke er nok en sommeraktivitet.

I likhet med Gunda kjøper jeg de fire kilossekkene med grovt havsalt som koster nesten ingenting, når jeg skal lage mitt eget salt.

  • 1 kilo grovt havsalt
  • 100 gram ruccola
  • 100 gram bladpersille (fjern de groveste stilkene)
  • En liten bunt gressløk
  • En halv gul løk (stor)
  • 50 gram (ca) purreløk
  • 25 gram (ca) persillerot
  • 1 rød paprika

Man trenger ei matmølle for å få gjort dette uten altfor mye klin. Mulig det vil funke med en sterk blender også. Jeg skar paprikaen og løken i store terninger, og mosja de sammen i matmølla, før jeg tok oppi purreløk og persillerot. Deretter er det bare å fortsette med salt og urter, litt om gangen, til alt har blitt en grønn grøt. Denne gangen ble blandinga ganske våt, ettersom saltet er fuktig når det kommer i stor pose, og det er mye vann i både grønnsaker og urter. Det gjør ingenting. Det gjør bare at det må stå i ovnen ganske lenge.

Som Gunda også skriver, er det lurt å bruke silikonbakepapir. Mitt er tilfeldigvis rødt. Inn i varmluftsovn på 50-60 grader, med en sleiv i døra, slik at fuktighet slipper ut. Noen varmluftsovner, inkludert vår, er i utgangspunktet ikke veldig interessert i drive med varmluft med åpen dør, så det må litt triksing til for å finne ut hvor lite døra kan være åpen før vifta går rundt. Så: Pass på at vifta går rundt.

Og der skal det da altså stå, til det er tørt. Det kan ta ganske mange timer, så andre bakeprosjekter må settes på vent. Jeg tør ikke la ovnen stå på om natta, så jeg skrur den av om kvelden og på igjen om morgenen. Dette er et fint prosjekt å ha hvis du uansett skal være hjemme, med andre ord. Når det er ferdig tørket, ser det ut som et stort, grønt knekkebrød. Da kan du la det stå til det er helt kaldt, og enten knuse det med en sleiv, eller tilbake i matmølla for å få det finmalt.

Så, hva bruker man urtesaltet til, da? Sånn bortsett fra alt, mener jeg? Ha det i vannet når du skal koke pasta, poteter, couscous, eller hva som helst. Jeg bruker det alltid i bulgurpilaf sammen med soppbuljong. Det er godt på kokt eller stekt egg, på salat – alt som skal ha litt ekstra god smak. Og, for å sitere Gunda: Du kan lage verdens beste urtedip. Bland en teskje urtesalt i et beger med kesam, ha i en teskje honning og litt pepper, og du har den beste dippen til både nachos og grønnsaker. For eksempel.

2 thoughts on “Hjemmelaget urtesalt

    • Javisst! jeg har fortsatt igjen fra det jeg lagde i sommer, kein problem. Bare pass på at det blir ordentlig tørt før det knuses og puttes på glass.

Leave a Reply

