Carnitas

Jeg har fremdeles dilla på mexicansk mat, og selv ikke en tur til San Diego med tilhørende tur på taquieria klarte å bøte på behovet for mer mat servert i tortilla. Jeg spiste blant annet noen vanvittig gode carnitas, og da jeg fikk denne oppskriften for slowcooker, måtte jeg bare prøve.

Carnitas er langtidsstekt eller kokt og krydret svinekjøtt, gjerne svineskulder, som rives i strimler og serveres i tortillas. Den opprinnelige oppskriften lager enormt mye mat og er for en stor slowcooker. Jeg lagde halv oppskrift og det var nok til to middag for to voksne og to barn (som var litt skeptiske til å smake).

Image

Du trenger:

  • ca 2 kg svineskulder (jeg kjøpte ca 4 kg, delte i to og har nå litt i fryseren)
  • 1 ss grovt salt
  • 2 ts spiskummen
  • 2 ts pepper
  • 2 ts oregano
  • 2 ts malt koriander (ikke i den opprinnelige oppskriften, men jeg liker koriander)
  • 1 ts kanel (den opprinnelige oppskriften vil ha mer, men jeg synes kanelsmaken kan bli litt overveldende)
  • 1/2 ts kajennepepper
  • 4 hvitløksfedd
  • Evt tørket chipotle. Jeg prøver å tilfredstille ganene til barna som ikke liker sterk mat, så jeg droppet det.
  • 1 dl tomatjuice eller hakket tomat.
  • 1 dl appelsinjuice

Gni kjøttet i krydderet, hell over væsken og kok på lav varme i ca 8 timer. Kjøttet er ferdig når det faller fra hverandre. Ta ut kjøttet og strimle det. Når væsken er avkjølt, skummer du av fettet og så kan du varme kjøttet i en stekepanne sammen med væsken.

Server i tortillas (gjerne hjemmelagde hvis du orker!) med hakket rødløk, fersk koriander og rømme. Og mais og ost for litt texmexfølelse. Og alt det du liker.

Leave a Reply

