Cravings på en tirsdag? Kålchips er løsningen.

hei! En oppdatert versjon av denne oppskriften finnes på Mias nye matblogg, Green Bonanza.

 

Nå har jeg allerede mast èn gang om denne fabelaktige grønnkålen i dag, så hvorfor ikke make it a double? Nettopp.

Jeg liker ting som er salt og sprøtt. Som for eksempel potetgull, men det kan man jo ikke drive og spise i alle mulige retninger. Et alternativ er kålchips. Ja, jeg vet det høres innmari rart ut. Men potet er en grønnsak som blir stekt med krydder og blir potetgull, og grønnkål er en grønnsak som blir stekt med krydder og blir kålchips. Ikke rart allikevel.

Jeg innbiller meg at man kan smaksette dette med akkurat hva man vil, men jeg gjorde nå hvertfall slik:

Jeg reiv opp resten av (den rene) grønnkålen. Jeg vet ikke hvor mye det var, men det ble et brett med chips til slutt. De tjukke stilkene fikk ikke være med, og resten ble revet i durabelige biter. Oppi en bolle med dem, risle over litt rapsolje. Ikke mye, bare nok til at det tørre fester seg til chipsen. Jeg hadde oppi næringsgjær, røkt salt, himalayasalt og chillipulver. Hvis jeg skal gjette hvor mye av hver: Kanskje ei teskje eller to med rapsolje, 1-2 spiseskjeer næringsgjær, en teskje røkt salt, en halv teskje himalayasalt, og en (stor) teskje chillipulver. I følge kjærast smakte de som sørlandschips med spansk paprika, bare enda hottere. Jeg tror the key ingredient her er det røkte saltet. Det er lettest å bruke hendene for å blande alle ingrediensene, og sørge for at alt fester seg på bladene.

Deretter la jeg bitene utover en bakeplate med bakepapir, og inn i ovnen som sto på 80-90 grader, varmluft. Trikset er, tror jeg, å bruke varmluft og å la ovnsdøra stå oppe samtidig. Noen ovner (inkludert min) er ikke så veldig interessert i å la vifta gå samtidig som døra er åpen, så det må litt triksing med ei tresleiv i døra til, men poenget er at lufta skal ut av ovnen. Da har man lagd seg en slags dehydrator, og da tar det omtrent en times tid før bladene er sprø og yummy.

Derfor: Tirsdag kveld med Homeland og kålchips. Og øl!

4 thoughts on “Cravings på en tirsdag? Kålchips er løsningen.

    • Næringsgjær er en smakstilsetter. Det har egentlig ingenting med gjær å gjære, så hvorfor det heter det (nutritional yeast), er ikke helt godt å si. en slags inaktiv gjær. den har masse næringsstoffer, blant annet B12, folsyre og protein, men er først og fremst en smakstilsetter. smaker litt ostenøtteaktig, på en måte? Kommer i flak-form, tynne og lette, som kan brukes til veldig mye. næringsgjær er en umamismak, altså vår femte smak. grønn te, soya, sopp og miso er også umami. usikker på om man får kjøpt det i butikk i norge, jeg kjøper fra nett, men det kan jo hende? Røtter, for eksempel?

Leave a Reply

