Gresskarpai

Gresskarpai er en viktig del av amerikanernes høsttakkefest og høsten generelt, men jeg har faktisk aldri smakt det. Så da datteren min sa at hun ville lage pumpkin pie av det ene gresskaret vi fikk fra gården der vi henter grønnsaker ukentlig, tok jeg utfordringen på strak arm.

Først tar man et lite gresskar, men ikke bittelite (evt kan du ta et stort og fryse ned det du ikke bruker i poser), og deler det i båter. Fjern kjerner og tråder (med spar på  kjernene!). Båtene legges med skinnet med på en stekeplate og settes i ovnen på 175 grader i ca 45 minutter. De er ferdige når det er relativt lett å dra av skallet. Lag pure av innmaten.

Ekte amerikanere kjøper ferdig paideig, så det kommer ingen oppskrift på det. Men enten kjøper du en ferdig deig, eller så kan du sikkert google en god oppskrift.

Så blander du 1 1/2 cup pure (ca 3,5 dl), 1 cup sukker (ca 2,5 dl), 2 egg, 1 2/3 cup evaporated milk (ca 4 dl. Jeg hadde ikke evaporated milk, så jeg brukte h-melk. Fungerte fint!), 1/2 ts salt, 1/2 ts kanel, 1/2 ts muskat og 1/2 ts malt ingefær (jeg hadde ikke ingefær og hadde i kardemomme i stedet. Det ble godt!). Dette heller du oppi paideigen som nå er i en fin form.

Sett inn i ovnen på 220 grader og stek i 15 minutter. Så senker du temperaturen til 175 grader og steker i 30-40 minutter til fyllet er fast. Det er mulig du må dekke den med litt folie mot slutten for å ikke svi kantene. Serveres lunken med is eller pisket krem.

Men jeg er ikke ferdig! Du har selvsagt spart på gresskarkjernene og lurer på hva du skal bruke dem til. De skal du vaske, tørke på papir, rulle i bittelitt olje, salte, ha på chilipulver og riste i ovnen på 200 grader i 3-5 minutter (eller litt lenger). Følg nøye med så de ikke blir svidd. Passer perfekt som snacks til et glass vin og episode to av Homeland sesong 2.

2 thoughts on “Gresskarpai

  1. Elsker pumpkin pie!! Lager det helst et par-tre ganger hver høst/vinter. Men jeg har bare lagd det med gresskarpuré på boks. Kanskje jeg skulle prøve med skikkelig gresskar i år? Det er en gård som selger gresskar rett nedi høgget her.

    Hvor i USA bor du forresten? (Jeg har bodd i Houston tidligere)

  2. Jeg vet ikke om det er stor forskjell på gresskar på boks eller hjemmelaget, men måtte bruke gresskaret jeg hadde :)

    Vi bor i New Hampshire, ved grensen til Vermont.

Leave a Reply

