Maistortilla med hjemmelaget seitan

Hei! En ny versjon av denne oppskriften kan beskues på Mias nye matblogg, Green Bonanza.

 

 

For en stund siden skrev jeg en post om quorn, som jeg mente at jeg var litt skeptisk til. Jeg ble ingen stor quornfan, men jeg begynte å tenke på at det noen ganger kan være kjekt å ha noe protein i kjøleskapet eller fryseren, til de raske middagene når det ikke er tid (eller ork) til å koke linser i en time. Så jeg bestemte meg for å lage seitan, en ubestemmelig sak som, i likhet med quorn, smaker det du tilsetter den. Man lager rett og slett en deig, hvor det tørre i hovedsak består av glutenmel og for eksempel kikertmel, og det våte av ting som setter smak. Jeg tok utgangspunkt i denne oppskriften hos veganeren.no, fordi melasse er min nye favorittingrediens. Hun har hentet og modifisert den fra The Vegan Zombie, og sånn går no dagan på internett. Det tok litt tid å lage disse seitanstekene, men det er lett som en plett. Jeg hadde alle ingrediensene i skapet. What do you know. Et tips, bare: Kna den litt mer enn oppskriftteksten gir uttrykk for om du vil ha den mer fast enn porøs.

I dag var (tilfeldigvis) en sånn dag hvor jeg jobbet sent og hadde behov for en kjapp middag, helst uten å gå innom butikken. Da ble det maistortillas med seitan og avocadosalat.

Avocadosalaten består av agurkbiter, tomatbåter, avocadochucks, fersk koriander, litt (knallgod) olivenolje, sitronsaft og salt og pepper. Mengde? Tja. Så mye du vil ha av alt. Jeg skar noen skiver av min ene seitanklump, strimlet disse, og stekte de i en panne med rapsolje, hvitløk og fersk chilli. De ble crispy på utsiden. I en annen panne hadde jeg noen dråper rapsolje, og stekte maistortillaene. I tillegg hadde jeg litt frisk grønn salat, og en dæsj rømme (som selvfølgelig kan droppes om man er all-vegan).

Jeg ble faktisk imponert over godt det smakte. Det krever kanskje litt tilvenning, men jeg lager fra før av pølser av glutenmel, og er vant til konsistensen og smak. Og kroppen er forhåpentligvis fornøyd, når det er proteiner selv i raske middager.

Seitanklumper dupper i god kraft i ovnen.

One thought on “Maistortilla med hjemmelaget seitan

  1. Pingback: Spicy seitan! | Nakne kvinners oppskriftsamling

Leave a Reply

