Kokoslinsegryte

Denne oppskriften finnes i oppdatert versjon på Mias nye matblogg Green Bonanza.

Nakne kvinner-Ina blir tilsynelatende forskrekket hver gang noen (jeg) nevner kokosmelk, så jeg lovet på tro og ære at jeg heretter bare skulle poste (vel, innimellom, hvertfall) oppskrifter med kokosmelk. Her er den første!

Jeg innser at en veggis sine kjøkkenskap ofte har andre basisvarer enn meateaters sine, så det er muligens feil å si at dette er en middag av ting man har i skapene, men mange råvarer er drøye i bruk, så det er bare å kjøpe inn, Ina, så har du til neste gang også. Uansett, da – Dette er en varm og god høstrett, som kan varieres i det uendelige.

Mens jeg lagde dette, tenkte jeg på at det veldig ofte er sånn at det er èn av ingrediensene som er ekstra viktig at er akkurat sånn. I forrige oppskrift måtte fløten være kremfløte, og denne gangen må olja være peanøttolje. Det fettet du bruker som basis vil alltid sette smak på maten – lager du denne med olivenolje tror jeg den vil smake crap. For å si det som det er.

Linsegryte smaker ofte bedre enn det ser ut.

  1. To-tre sjalottløk, to hvitløksfedd, og en tommel ingefær surres i noen spiseskjeer peanøttolje på medium varme, i kanskje fire-fem-seks minutter.
  2. En stor teskje rød chillipaste røres inn, og stekes sammen med olje og løkblandingen.
  3. En boks kokosmelk has oppi, røres inn. Ta to never røde linser og rør inn disse også. Koketiden herfra avhenger av linsene: Er de hele tar det litt lenger tid enn om de er halve. Rør inn litt salt, og en tomat i terninger.
  4. Når linsene begynner å bli chubby, rør inn det du har av grønnsaker som kan være godt oppi. I dag var det eneste jeg hadde gulrot. Stusselig.
  5. Den beste måten å finne ut om gryta er ferdig på, er å smake. Linsene skal bli moshy. Hvis gryta blir for tjukk, kan du ha oppi litt vann også.
  6. Mot slutten røres inn fersk koriander. For dèt hadde jeg jo. Logisk.

Spises med pitabrød eller baguette eller brødskive. Eller ingenting. Resten blir lunsj i morgen. Mmm.

Leave a Reply

