Alt-som-er-godt-til-middag-samtidig-Middagen

I dag dro jeg innom Sagene Torg på vei hjem fra jobb for å plukke med meg noen grønnsaker til denne ukas middagsmekking, men klarte ikke, uansett hvor hardt jeg prøvde, å bestemme meg for hva jeg ville ha til middag i dag. I sånne tilfeller er det like greit å lage alt som er godt, samtidig. Dette blir derfor en litt lang post, for det er mye som er godt, ikkesant. Rekkefølgen på minioppskriftene er rekkefølgen det kan være lurt å sette i gang med de forskjellige, for da blir alt plutselig ferdig akkurat samtidig. Denne middagen ble en salig blanding av søtt, salt, sterkt, syrlig, mildt, mjukt og hardt, varmt og kaldt.

Hadde disse grønnsakene som utgangspunkt i dag, i tillegg til litt agurk, en liten (200g) boks med kikerter, en halv halloumi og ymse krydder: laurbærblad, tørket og malt koriander, cumin, chillipulver, salt og pepper, olivenolje, rapsolje og cocosa (kokosolje).

fire-fem poteter, en gul løk, to små kinahvitløk, litt vårløk, frisk bladpersille, sitron, sjalottløk (som jeg glemte å bruke..), chilli, aubergine, squash, fersk spinat, og en pakke med ferske pidebrød (de som vel egentlig heter pita, men som ikke er sånne små tjukkaspitaer).

Jeg tror vi tar dette punktvis, og fyller på med bilder. Enig? Enig.

  • Bakt aubergine og squash. Skru på ovnen på 200 grader. Skyll squash og aubergine godt, før du skjærer så mange skiver som du vil ha. Jeg lagde til to, og da brukte jeg fire skiver aubergin (ca en halv cm tykke) og seks skiver squash. Salt auberginen lett og la den safta som er i, trekke ut et par minutter, før du tørker det av igjen. Del opp i terninger, og legg i en liten ildfast form. Risle over noen gode, store spiseskjeer med olivenolje, og rør inn koriander, chilli og cumin (ca 1/2-1 ts av hver). Kutt opp noen små ringer med fersk chilli og sleng de på toppen. Del en kinahvitløk i fire, og putt så mange deler som du vil ha nedi, nedi bollen.

    Squash og aubergine, klare for ovnen. Poteter venter (u)tålmodig.

  • Bakte potetbåter med havsalt og svarte sesamfrø. Vask potetene (jeg hadde fire ganske små til to personer), del dem i to på langs (i den grad en potet har en lengdeside). På skallsiden snitter du noen kutt i skallet. På et bakepapir: risle litt olivenolje, dryss over svarte sesamfrø, og legg potetene med snittflaten ned. Jeg lot skåla med aubergine og squash stå på samme brett; De blir ferdige samtidig.
  • Løk som har fått bli gylden og deeeeilig. Rensk en hel gul løk, skjær den i tynne strimler. Varm opp litt soyaolje (eller annen smakfri olje, eventuelt smør) i en stekepanne, og la løken surre sammen med 2-3 laurbærblader. La den ligge lenge, helt til du skal spise, faktisk, på svak varme. Den blir søt og deilig! Plukk ut laurbærbladene før du skal spise, de er ikke noe særlig å tygge på, men setter god smak. Du kan godt også strø litt sukker over og røre inn det mot slutten, om du vil.
  • Hummus. Denne kan du jo strengt tatt lage akkurat når du vil, men jeg synes det er greit å sette i gang det som tar lang tid, og så lage hummusen. Hvis du kommer over et kikertmerke som heter D’aucy – hamstre! Og ta med noen bokser til meg. De lager små bokser på 200 gram, noe som er en perfekt størrelse i denne sammenhengen. Jeg lager min hummus med olivenolje, hvitløk, sitronsaft, salt, pepper, koriander og cumin. Her gjelder det å smake seg frem og finne den kombinasjonen man liker best. Mange vil ha sesam/tahini oppi, men jeg er ikke så glad i det.

    Hummus med litt olivenolje og chilli på, samt strimlet agurk med sitronsaft og pepper.

  • Pannestekte biter av fersk pita/pide. Jeg blir aldri enig med meg selv om hva dette brødet heter, men det er hvertfall de tynne, litt bulkete, som du får kjøpt i fempakning på sjappa på hjørnet. Det står pita på dem, men det er jo ikke helt det jeg tenker når jeg tenker pita. Uansett. Jeg har lært av en kollega av meg at disse kan man steke i panna, da blir de crispy og gode, og det har blitt en favoritt! Jeg steker dem i litt kokosolje, det gir en nøttete og søtlig smak, som av en eller annen grunn funker veldig bra. Om du er skeptisk, bruk smør i stedet. La de surre til de er helt sprø.
  • Når løken begynner å bli mjuk og deilig, flytt den over i en liten serveringsskål. I den samme panna som jeg stekte løken i, steker jeg halloumi i (uten å vaske, løksmak er god smak). Skar den i strimler, og brukte maks en halv ost på oss to. Det er jo så mye annet på bordet også, så det holder i massevis.
  • I panna jeg stekte pidebrødbitene, helte jeg litt olje, slang oppi et fedd hvitløk, og to store never med spinat, som bare skal røres rundt i noen sekunder, til de blir myke og gode, og faller sammen. Da er de ferdige.
  • I tillegg til dette hadde jeg en skål med frisk bladpersille blandet med vårløk, den allerede nevnte skålen med strimlet agurk, og ferdiglaget Ajvar (paprika/aubergine-mos, som er ganske så sterk når den er sterk). Hadde også mjuke pidebrød på bordet, de er gode å smøre hummus og Ajvar på.

Litt av alt som er godt.

Sånn. Jeg tror det var alt. Det er ikke så ofte jeg lager så mye forskjellig til middag – ofte kan jeg gjerne bare lage potet med svarte sesamfrø, hummus (for eksempel med paprikasmak) og salat, men i dag hadde jeg lyst på litt av alt. Det er bare fantasien det står på – det er mye, mye man kan lage til en slik middag. Og, som jeg nettopp så at samboeren min tvitret: Når man lager slik middag, er det greit å be om at noen andre tar oppvasken.

Advertisements

One thought on “Alt-som-er-godt-til-middag-samtidig-Middagen

  1. Pingback: Persillehummus og annet godis til middag | Nakne kvinners oppskriftsamling

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s